نظارت‌های بهداشتی دانشگاه در دهه نخست محرم

1405/04/07
تعداد بازدید :5

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از اجرای گسترده برنامه نظارت‌های بهداشت محیط در دهه نخست ماه محرم خبر داد و گفت: با هدف حفظ سلامت عزاداران حسینی، ۵۰۱ مورد بازرسی از اماکن مذهبی، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی انجام شد و بیش از ۱۹۶ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر خالد رحمانی با اشاره به اجرای برنامه‌های ویژه مدیریت بهداشت محیط در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان(ع)، اظهار کرد: در دهه نخست ماه محرم، کارشناسان بهداشت محیط با حضور مستمر در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی، بر رعایت ضوابط بهداشتی در تهیه، نگهداری و توزیع نذورات و همچنین کیفیت آب آشامیدنی نظارت کردند.

وی افزود: در این مدت، ۴۲۰ مورد بازرسی از اماکن مذهبی و ۸۱ مورد بازرسی از موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی انجام شد و ۷۴ مورد نظارت بر فرآیند توزیع نذورات و ۹ مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی نذری نیز صورت گرفت که خوشبختانه تمامی نمونه‌های بررسی‌شده از نظر بهداشتی مطلوب بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه تأمین سلامت آب آشامیدنی گفت: کارشناسان بهداشت محیط ۵۴۵ مورد کلرسنجی و ۹۸ مورد نمونه‌برداری از آب آشامیدنی اماکن و مراکز مرتبط را انجام دادند که بخش عمده نتایج، مطابق استانداردهای بهداشتی بود.

دکتر رحمانی همچنین از انجام ۲۹۹ مورد سنجش مواد غذایی با تجهیزات پرتابل خبر داد و افزود: در نتیجه بازرسی‌ها، بیش از ۱۹۶ کیلوگرم مواد غذایی و آشامیدنی غیر قابل مصرف معدوم و از چرخه مصرف خارج شد تا از بروز مخاطرات احتمالی برای سلامت عزاداران جلوگیری شود.

وی، آموزش و فرهنگ‌سازی را از دیگر محورهای مهم این برنامه برشمرد و گفت: طی این مدت ۲۳ جلسه هماهنگی و ۲۱ جلسه آموزشی با حضور مسئولان هیئت‌های مذهبی و فعالان حوزه نذورات برگزار شد و ۲۴۶ نفر آموزش‌های لازم در زمینه رعایت اصول بهداشتی را فراگرفتند. همچنین ۱۵ همیار سلامت هیئت‌های مذهبی آموزش دیده و برای همکاری در اجرای برنامه‌های نظارتی معرفی شدند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با تأکید بر استمرار نظارت‌ها در ایام مذهبی تصریح کرد: حفظ سلامت عزاداران، ارتقای کیفیت خدمات بهداشت محیط و پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا از مهم‌ترین اهداف اجرای این برنامه است و بازرسان بهداشت محیط تا پایان مناسبت‌های مذهبی، نظارت‌های خود را با جدیت ادامه خواهند داد.

سامانه های دانشگاه